Halikko-viestijoukkueen kokoonpano ja alustava juoksujärjestys

18.10.2020

Muutaman vuoden tauon jälkeen seura sai taas koottua joukkueen Halikko-viestin kuntosarjaan. 3. osuuden hoitavat kokonaisuudessaan seuran 12- ja 13-vuotiaat juniorit. Heidän lisäkseen mukana on muutama muukin Halikko-viestin ensikertalainen.

Alustava juoksujärjestys alla. Varalle kaivattaisiin vielä muutama suunnistaja. Jos joku kokoonpanoon nimetyistä on estynyt, ilmoittakaa siitä mahdollisimman pian allekirjoittaneelle.

Osuus

1 - 5,2 km vaikeaVesa Enroth

2 - 5,2 km vaikeaTerhi Virevesi-Risku [2A]Matias Ijäs [2B]Vesa Ijäs [2C]
3 - 3,1 km helppoEmma Enroth [3A]Kaisla Salmia [3B]Jenna Enroth [3C]
4 - 3,9 km keskivaikeaEssi Jytilä-Rantanen [4A]Johanna Salmia [4B]Harri Koski [4C]
5 - 5,5 km vaikeaAimo Kuoppala [5A]Sari Oksa [5B]Olli-Pekka Rantanen [5C]
14 - 4,6 km keskivaikeaTuuli Salmia

15 - 6,7 km vaikeaTeppo Salmia

Kilpailumenetelmä

Ensimmäisellä osuudella juoksee yksi suunnistaja, joka lähettää samanaikaisesti toiselle osuudelle kolme suunnistajaa radoille 2A, 2B ja 2C. Ensimmäisen osuuden juoksija tuo karttatelineeltä kolme 2-osuuden karttaa vaihtopuomilla odottaville suunnistajille. Toisen osuuden juoksijat katsovat kartan takaa juoksujärjestyksen mukaisen oikean kartan (2A, 2B tai 2C).

Osuuksilla 2-4 vaihtoon tuleva kilpailija ottaa karttatelineestä ylimmän seuraavan osuuden oman joukkueensa numerolla varustetun kartan, jatkaa vaihtopuomille ja antaa kartan karttaan merkityn osuusnumeron mukaiselle seuraavan osuuden suunnistajalle. (Osuusnumerot on selvyyden vuoksi merkitty yllä olevaan juoksujärjestykseen.) Vaihtoon tulevien kilpailijoiden on varmistettava, että ottavat varmasti omaan osuuteensa nähden seuraavan osuuden kartan. Historia tuntee tapauksia joissa suoritus on hylätty sen seurauksena, että yksi haara viestistä on ollut vaihtorytmissä osuuden muita jäljessä ja vaihtoon tuleva suunnistaja on epähuomiossa tuonut seuraavalle oman haaransa suunnistajalle sen osuuden kartan jolla itsekin on kilpaillut.

Lähtevän suunnistajan on varmistettava, että saa oman osuusnumeronsa mukaisen kartan. Jokaiselle osuudelle ensimmäisenä lähtee siis kyseisen osuuden A-haaran suunnistaja jolle kartan tuo edelliseltä osuudelta ensimmäisenä vaihtoon tuleva suunnistaja, sitten B-haaran suunnistaja jolle kartan tuo edelliseltä osuudelta toisena vaihtoon tuleva suunnistaja, ja viimeisenä C-haaran suunnistaja jolle kartan tuo edelliseltä osuudelta kolmantena vaihtoon tuleva kilpailija. Kartan tuojaa ei siis voi päätellä juoksujärjestyksestä.

Osuuden 5 kaksi ensimmäistä vaihtoon tulevaa suunnistajaa ottavat karttatelineestä kartan sijasta värillisen karttakotelon ja vievät sen osuuden 14 suunnistajalle. Vasta kolmantena vaihtoon tuleva osuuden 5 suunnistaja ottaa karttatelineestä 14-osuuden kartan, vie sen vaihtopuomilla odottavalle suunnistajalle, joka K-pisteelle juostessaan luovuttaa värilliset karttakotelot K-pisteen valvojalle.

Viimeinen vaihto tapahtuu normaalin viestin tavoin.

- Teppo Salmia -