UsynligO

UsynligO on uusi tapa suunnistaa kartan ja kompassin avulla, mutta ilman Emit-leimausta ja jopa ilman rastilippuja. Tällaiselle COVID-19 -aikakaudelle siis aivan loistava sovellus omatoimiharjoitteluun! Voit käydä testaamassa TarpSun UsynligO-ratoja Lempäälässä ja Akaassa.

Kännykkään ladataan UsynligO-ohjelma Google Play tai App Storesta. Ohjelman kautta voi itselleen tallentaa alueen normaalin suunnistuskartan, johon on tehty suunnistusrata. Karttaa voi tihrustaa käynnykän ruudulta, mutta parhaiten suunnistus tietenkin luonnistuu, jos kartan tulostaa itselleen oikeassa mittakaavassa. Kun suunnistaja tulee rastipisteelle, puhelin soittaa fanfaarin ja tekee automaattisesti leimauksen sijaintiin perustuen. Suorituksen jälkeen maalissa ohjelmasta näkee rastiväliajat, mutta myös GPS-reitin, mistä on kulkenut. Tämä on ns. tavallisille suunnistajille suuri lisäetu, sillä kaikki eivät osaa/jaksa siirtää puhelimen tai urheilukellon tallentamaa .gpx -tiedostoa karttapohjalle. Aloittelijoille ohjelma on myös näppärä, sillä sitä kautta voi metsässä saada vinkkejä rastipisteen suunnasta tai etäisyydestä. Tarvittaessa myös oman sijaintinsa voi tarkistaa kartalta, jos on sattumalta joutunut paikkaan, josta ei osaa suunnistaa seuraavalle rastille tai edes maaliin.

Huonoa:

• Sovelluksen/puhelimen paikannustarkkuus ei aina riitä siihen, että raspipisteelle tullessa leimaus tapahtuisi välittömästi.
  • GPS:n tarkkuus saattaa vaihdella vuorokauden aikana huomattavasti. Satelliitit eivät ole aina optimaalisessa asemassa taivaalla, jotta paikannustarkkuus olisi hyvä tai erinomainen.
  • Rasteja ei voi sijoittaa lähelle paikkoihin, joissa voi olla heikko GPS:n ”kuuluvuus”. Korkeat jyrkänteet, talojen seinustat tai tiheä kuusikko eivät ole siis sopivia kohteita rasteille.
  • Ei juurikaan tarvetta lukea rastimääritteitä tai opetella hyödyntämään niitä. Nykyisillä pienimmillä järkevillä rastiympyrän säteen arvoilla (10…15 m) rasti löytyy helposti ja tulee nopeasti leimattua, vaikka ratamestari olisi ”piilottanut” rastin kiven taakse. Myös kalliojyrkänteellä leimaus voi onnistua, vaikka rasti olisi ylhäällä, mutta suunnistaja alhaalla. GPS:n tarkkuus ei riitä vielä ottamaan huomioon korkeutta.
  • Suunnistajalle voi tulla liiallinen turvallisuuden tunne, kun eksyessään voi puhelimesta selvittää, että missä on. Elektronisiin laitteisiin ei saisi koskaan luottaa liikaa.
  • Jos kartta joudutaan vaihtamaan (ja vaikka rata pysyisi samana), tulokset katoavat.

Hyvää:

• Voi toimia uusille harrastajille porttina lajin saloihin.
  • Diginatiivit osaavat käyttää sovellusta, vaikka käyttöliittymä ei vielä olekaan täydellinen.
  • Aloittelija saa halutessaan sovelluksen avulla vinkkiä rastipisteen sijainnista tai suunnasta.
  • Ratamestarin ei tarvitse miettiä, että onko rastilippu tallessa, koska sellaisia ei (välttämättä) ole rasteilla.
  • Koulun suunnistusharjoituksessa opettaja voi seurata live-tuloksista, että missä kohtaa rataa koululaiset ovat menossa.

UsynligO on ilmainen sovellus, mutta jos koet saavasi UsynligO-radoista iloa ja hyötyä, voit maksaa vapaaehtoisen karttamaksun Tarpian Suunnan tilille (FI71 4252 0010 0840 25). Laita viestikenttään "Kiitos UO + kartan nimi". Antoisia hetkiä suunnistuksen parissa!

Joskus sovellus valittaa, ettei sillä ole oikeuksia puhelimen sijaintitietoihin, vaikka kaikki oikeudet pitäisi olla kunnossa. Tässä saattaa auttaa, että klikkaa "avaa kartta" ja sen jälkeen "missä minä olen?"