Kilpailuohje

NÄMÄ OVAT ALUSTAVAT OHJEET.
LOPULLISET OHJEET NÄHTÄVISSÄ KILPAILUKESKUKSESSA.

Avoin Hämeen am-yösuunnistus Lempäälän Hakkarissa ke 18.9.2019

Säännöt

Kilpailussa noudatetaan SSL:n lajisääntöjä ja järjestäjien ohjeita.

Maasto ja radat

Alueella on runsas latu-urien ja eritasoisten polkujen verkosto, joista kartalle on merkitty yösuunnistajan selkeästi havaittavissa olevat polut. Maasto on normaalissa metsätalouskäytössä.

Maaston kulkukelpoisuus ja peitteisyys vaihtelee alueittain paljonkin. Monin paikoin pohja on kivinen – myös käytössä kuluneilla poluilla. Vastapainoksi varsinkin ratojen loppuosalla on nopeakulkuista kangasmaastoa. Pidemmät radat käyvät Hakkarin – Siisjärven -alueen vaativimmilla kallioalueilla.

Alueella on näille seuduille tyypilliseen tapaan erittäin runsaasti kiviä, niin myös kartalla. Tästä syystä kartan luettavuuden parantamiseksi on päädytty vaihtoehtoiseen, mutta Suomessa poikkeukselliseen, ratkaisuun kuvata selkeät kuviorajat vihreällä katkoviivalla (416.001).

Radat on suunniteltu niin, että ne hyödyntävät alueen parhaita osia ja että ne mahdollistavat paikoin kovankin vauhdin pidon. Pahimmat harvennushakkuut on pyritty kiertämään.

Kielletyt alueet

Osa hakkuualueista ja taimikot on maanomistajientoivomuksesta merkitty kielletyiksi alueiksi. Yksi kielletty alue on nauhoitettu oletetuista tulosuunnista.

Opastus ja pysäköinti

Opastus kilpailukeskukseen alkaa Tampereentien, tie nro 3003 ja Urheilukadun risteyksestä. Pysäköinti on jäähallin P-paikoilla, jotka sijaitsevat kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä. Navigointiosoite: Urheilukatu, Lempäälä.

Sarjat, matkat

D163,2  9
D142,9  8

Matka lähtöön

Kaikilla sarjoilla on sama lähtöpaikka. Matkaa lähtöön kilpailukeskuksesta on n. 600 m.   Lähtöön on kuljettava kuntorataa seuraavaa viitoitusta pitkin. Poikkeaminen viitoitukselta on kielletty. Viitoitus alkaa opaspaalulta.

Rastit ja leimaus

Kaikissa sarjoissa on Emit-leimaus. Tarkista Emit-numerosi Tarpian Suunnan nettisivuilta tai kilpailukeskuksen lähtöluettelosta. Mikäli Emit-numerosi on väärin tai vaihtunut, ilmoita oikea numero infoon ennen lähtöpaikalle menemistä. Väärällä kilpailukortilla kilpaileminen johtaa hylkäykseen. Emit-kortin tarkistuspiste ja mallirasti ovat opaspaalun luona.

Vuokrakortti noudetaan 5 €:n käteismaksua vastaan infosta. Palauttamattomista korteista peritään 70 €.

Rastikoodit on merkitty Emit-leimasimen viereen. Emit-tarkistusliuskoja on lähdössä.

Rastinmääritteet

Rastinmääritteet on tulostettu karttaan. Lisäksi lähdössä on erilliset rastinmääritteet, mutta ei kiinnitystarvikkeita niille.

Kilpailunumerot

Kilpailunumerot ovat kilpailukeskuksessa tulostaulun vieressä. Numerot kerätään maalissa. Järjestäjä ei ole varannut hakaneuloja, joten varaa omat hakaneulat.

Juomapaikat

Lähdössä ja maastossa ei ole juomapaikkoja.

Lähtöluettelot

Lähtöluettelot julkaistaan kisasivuilla ma 16.9. illalla. Lisäksi ne ovat nähtävillä kisapaikalla infotaululla.

Kartta

Kartta on tulostekartta (Grano 9/2019), käyräväli 5 m.

Mittakaava ja kartan koko:

·       H/D14-H/D40     1:10 000                        A4

·       H45-H60              1:7 500                          A3

·       D45-D55              1:7 500                          A3

·       H65-H85              1:7 500                          A4

·       D60-D85              1:7 500                          A4

Kartat ovat muovisuojuksessa.

Lähtö

Toiminta lähtöpaikalla:

• 4 minuuttia ennen lähtöä: Kilpailija kutsutaan lähtöön ja ottaa irrallisen rastimääritteen.
  • 3 minuuttia ennen: Kilpailija nollaa Emit -korttinsa.
  • 2 minuuttia ennen lähtöä: Kilpailija tutustuu mallikarttaan.
  • 1 minuutti ennen lähtöä: Kilpailija siirtyy sarjansa karttaämpärin viereen.
  • 0 minuuttia: LÄHTÖHETKI. Kilpailija ottaa karttansa karttaämpäristä ja lähtee radalleen

Huom. H/D14 sarjalaiset saavat ottaa kartan 1 minuutin ennen lähtöä.

K-pisteelle on viitoitus, jota on noudatettava. K-pisteelle on matkaa 310 m.

Kilpailija on itse vastuussa oman sarjansa kartan ottamisesta ja Emit-korttinsa toiminnasta.

Myöhästynyt kilpailija ilmoittautuu lähdön toimitsijalle, joka antaa lisäohjeet.

Maali

Kaikilla sarjoilla on sama viimeinen rasti, josta viitoitus maaliin. Viitoitusta on seurattava. Maalissa suoritetaan maalileimaus ja siirrytään leimantarkastukseen.

Maaliin tultuaan kilpailija voi pitää kartan, mutta reilun pelin hengessä karttaa ei saa näyttää maastoon lähtemättömille kilpailijoille.

Maali suljetaan klo 24.00.

Keskeyttäneet

Keskeyttäneiden on ehdottomasti ilmoittauduttava maalissa.

Tulokset

Kilpailukeskuksessa on perinteinen tulostaulu, johon tulokset tulevat pienellä viiveellä. Tuloksia voi seurata lähes reaaliaikaisesti verkossa. Linkki online-tuloksiin löytyy kisasivulla.

Lopputulokset ja rastiväliajat ja löytyvät kilpailun jälkeen kisasivulta.

Ensiapu

Ensiapu sijaitsee infon vieressä luokkahuoneessa. Ensiavussa on kaksi lääkäriä. Jokaisen suunnistajan velvollisuus on auttaa maastossa loukkaantunutta suunnistajaa.

Yleinen hätänumero 112.

Pesu, pukeutuminen ja WC

Kilpailukeskuksessa on käytössä Hakkarin liikuntakeskuksen puku- ja pesutilat sekä WC:t.
Infon läheisyydessä on myös WC, mutta sen ilmeisen kuormittumisen vuoksi kilpailijoita suositellaan käyttämään liikuntakeskuksen WC:tä.

Palkinnot

AM-sarjalaiset palkitaan AM-mitalein, jotka voi noutaa infosta heti tulosten selvittyä. AM-kisan ulkopuolisissa sarjoissa, H/D14 palkitaan kolme parasta.

Kahvio

Kilpailukeskuksessa on kahvio. Tarjolla kahvia/teetä, suolaista ja makeaa kahvileipää sekä jotain pientä muuta. Huom. Käteismaksu!

Toimihenkilöt

Kilpailunjohtaja:           Reijo Rasmus