Kisaennakot

Liikekaupunkisprintissä huikea osanottajamäärä

Kilpailuun ilmoittautuminen on suljettu nyt jälki-ilmoittautumisen osaltakin. Lopullinen saldo on lähes 350 kilpailijaa ja kuntosuunnistajaa! Huikea luku, mikä ylittää kaikki meidän ennakko-odotukset. Erityisen hienoa on nähdä kisailijoita myös Suomen terävimmältä huipulta! Aikainen ajankohta sunnuntaiaamuna saati sitten poikkeava kilpailu”maasto” eivät onneksi karsineet osanottajamäärää vaan suunnistajat ovat selvästikin valmiita uudenlaisten elämysten ja haasteiden kimppuun!

Kisajärjestelyt jatkuvat tästä vauhdikkaasti eteenpäin ja yksi seuraavista tehtävistä on lähtöjärjestyksen arvonta. 10-sarjat (myös saattajien kanssa) tulevat sijoittumaan kilpailuajan loppupuolelle sen jälkeen kun nopeammat kilpailijat on saatu radalta pois. Lähtölistat julkaistaan viimeistään perjantaina, mutta ennakkokaavailuissa ensimmäinen lähtö olisi ehkä noin 9.30.

Keskimäärin radalle lähtee 2-3 suunnistajaa yhtä aikaa, joten maastossa voi samanaikaisesti olla useampi kymmenen suunnistajaa. Tästä syystä kaikkien kilpailijoiden tulee muistaa tietty varovaisuus, jotta pahoilta yhteentörmäyksiltä vältytään.

Onnea ja menestystä kaikille kisailijoille Liikekaupunkisprinttiin!

AL 30.3.2016

Ratamestarin ennakkomietteitä

Joitakin vuosia on kulunut siitä, kun seuramme silloinen puheenjohtaja Tarmo Kokko heitti ilmaan ajatuksen sisäsuunnistuskilpailun järjestämisestä Lempäälän Ideaparkissa. Muistan silloin vähän hymähtäneeni ennakkoluulottomalle ajatukselle. Idea ei silloin edennyt toteutukseen saakka, mutta ajatus nousi uudelleen esille viime syksynä.

Kilpailun johtaja Jukka Rajalan kysyttyä suostuisinko ratamestariksi kaivoin esille Ideaparkin pohjakartan, johon piirtelin joitakin luonnoksia. Varsin pian tulin siihen tulokseen, että liikekaupunki voisi tosiaan tarjota edellytykset sprinttikisan järjestämiselle. Päätin suostua, mutta ehdoksi asetin, että kilpailu järjestetään oikealla sprinttikartalla. Alkuvuosi onkin mennyt karttaa piirrellessä, koska ratamestarin ja kartoittajan välille piirrettiin suunnitelmissa yhtäläisyysmerkki.

Sen verran puhdasoppinen olen, että alusta asti otin kartoituksen ja ratasuunnittelun tavoitteeksi mahdollisimman lajinomaisen sprinttikilpailun aikaansaamisen. Ideaparkissa ei siis tulla näkemään kikkailua kartan kuvaustavan tai ratojen kuvaamisen kanssa. Pelkästään kilpailua varten rakennettavia aitoja olen myös pyrkinyt välttämään. Muutamissa paikoissa aidat ovat kuitenkin välttämättömiä kilpailualueen rajaamisen takia.

Kaksitasoisuus on tuonut omat haasteensa kartan kuvaamiseen. Kartta on kuvattu IOF:n ohjeita noudattaen pääasiallisen kulkutason mukaisesti. Suljetut liiketilat on kuvattu kuten rakennukset normaalisti kaupunkialueella. Avoimet liiketilat on kuvattu tonttivihreällä. Korkeat tilat, mukaan lukien pääkäytävät on kuvattu kovapintaisina alueina, ja vain matalammat sivukäytävät on kuvattu katoksina. Katoksina on alemman kerroksen kartassa kuvattu myös ylemmän kerroksen sillat, joiden ali käytävät kulkevat. Vastaavasti ylemmän kerroksen kartassa siltojen ali kulkevat käytävänosat on kuvattu tunneleina kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Nämä poikkeukset ovat Vanhan Kaupungin läpi kulkevalla käytävällä. Kartan luettavuuden takia kapealle käytävälle ei ole voitu kuvata siltojen alikulkua. Alemman kerroksen kartassa liukuportaat on kuvattu kulkutasossa niiden alapuolisten rakenteiden mukaisesti. Ylemmän kerroksen kartassa liukuportaat on kuvattu kulkutason mukaisesti kovapintaisena rinteenä, jota rajaa molemmin puolin ylipääsemätön muuri. Liukuportaiden kuvausta on myös yksinkertaistettu siten, ettei rinnakkain sijaitsevia liukuportaita ole kuvattu erillisinä. Ylemmän kerroksen avoimien alueiden reunakaiteet olen päätynyt kuvaamaan ylipääsemättöminä muureina. Ideaparkissa vierailleet lienevät huomanneet, että käytävillä olevien puiden alla on myös betoninen penkki. Näissä kohdissa olen päätynyt kuitenkin kuvaamaan karttaan vain puut. Kohdissa, joissa penkin kohdalla ei ole puuta, on penkki kuvattu karttaan ylitettävissä olevana muurina.

Kilpailussa tullaan kaikissa sarjoissa käyttämään Ideaparkin molempia kerroksia. Kerroksesta toiseen siirryttäessä käytetään kartan vaihtoa, joka käytännön syistä toteutetaan kartan kääntönä. Kummankin kerroksen kartan koko on A4 ja mittakaava virallisista sprintin ohjeista poiketen 1:2000, joten kohteet tulevat täydessä juoksuvauhdissa vastaan todella nopeasti. Ratasuunnittelussa olen pyrkinyt kilpailijoiden turvallisuuden varmistamiseksi minimoimaan kohtaavan liikenteen kapeilla käytävillä, varovaisuus on silti tarpeen onnettomuuksien välttämiseksi. Rasteja on paljon ja osa radoista menee useasti ristiin, joten olkaa tarkkana oikeiden rastien kiertämisestä oikeassa järjestyksessä.

TS 22.3.2016

Liikekaupunkisprintin toteutuksesta sovittiin jo kesällä 2015, mutta vuodenvaihteessa tapahtunut kauppojen aukioloaikojen vapautuminen aiheutti hieman lisäjännitystä tapahtuman järjestelyjen onnistumiselle. Onneksi saamme järjestää kilpailun alkuperäisellä kuviolla eli Ideaparkin kaupat avautuvat sunnuntaina vasta klo 12.00. Meillä on siis aikaa kisan toteuttamiselle 9.00-12.00 ja palkintojenjako on kilpailun päättymisen jälkeen Ideaparkin keskusaukiolla.

AL 13.2.2016

Ideaparkin keskusaukio