Hiihtosuunnistuksessa huimaa menestystä MM- ja SM-kisoissa!

12.3.2023

Hiihtosuunnistuksessa on kisailtu aktiivisesti talven mittaan niin kansallisissa kuin myös kansainvälisissä kisoissa. Kisoista on myös ollut tuliaisena muutakin kuin vain kokemusta. Viisi MM-mitalia ja neljä SM-mitalia!

Veteraanien MM-kilpailut olivat Norjan Beitostølenissa 10.-12.2.2023. Mukana tarpialaisista olivat kokeneet kisakonkarit Antti Virtanen ja Olli Savikko. Molempien sarjana on tällä kaudella M55. Avausmatkalla MM-pitkällä Ollilla oli pieniä haasteita, kun suksi katkesi kisan aikana siteen takaa. Tästä huolimatta suoritusta ei kuitenkaan tarvinnut keskeyttää, mutta sijoitus oli vasta 9. Antti Virtasen kisassa ei ollut vastaavia kalustohaasteita ja suunnistuskin sujui loistavasti. Tuloksen MM-kultaa huimalla 8 minuutin erolla ennen Valkeakosken Hakan Pekka Linnainmaata. Ollin ero kärkeen oli 12 minuuttia, mutta MM-pronssi jäi vain kahden minuutin päähän!

Seuraavan päivän MM-sprinttiin Olli kaivoi matkassa olleet varasukset käyttöönsä ja nyt kalusto pysyi kunnossa maaliin saakka. Tuloksena MM-hopeaa! Antin huima suunnistusvire jatkui ja vauhti oli kohdillaan, joten MM-kisojen toiselta matkalta toinen MM-kulta! Tuosta on vaikea parantaa. Paitsi jos ottaa kultaa myös viimeisen kisapäivän MM-keskimatkalta. Keskimatkalle osallistui 27 kilpailijaa Suomesta, Ruotsista, Saksasta, Sveitsistä, Liettuasta ja Ranskasta, mutta kun lopuksi suoritukset laitettiin aikajärjestykseen, oli jälleen ykkösenä Antti ja kakkosena Olli. Loistavaa työtä molemmilta eli suuret onnittelut molemmille MM-kisojen menestyksestä!

Norjan MM-kisojen jälkeen tarjolla oli useammat SM-kisat kotimaassa. HiSun SM-kisat korkkasi tällä kaudella Hauhon Sisun järjestämä SM-keskimatka 18.2. Antti Virtanen oli nopein sarjassa H55. Samassa sarjassa hyvää vauhtia piti myös Savikon Olli ollen neljäs noin 3 minuuttia hitaammalla ajalla kuin Antti. H60-sarjassa Jari Maunuksela oli niin ikään neljäs! SM-pronssi jäi harmittavasti vain 9 sekunnin päähän.

Seuraava SM-kilpailu eli SM-viesti oli jo heti seuraavana päivänä 19.2 samoissa maisemissa kuin keskimatka. TarpSun joukkueessa H170-sarjassa kaikki (Jari Maunuksela, Olli Savikko, Antti Virtanen) tekivät tasaisen varmat ja nopeat suoritukset, joten viestin ykkösestä ei jäänyt epäselvyyttä. Tarpialaiset varmistivat kultaiset mitalit kaulaansa lähes kolmen minuutin marginaalilla ennen Kuortaneen Kunnon joukkuetta.

SM-sprintin ja -sprinttiviestin järjesti Itä-Päijänteen Rasti 25.-26.2. SM-sprintissä Antti Virtanen oli taas omaa luokkaansa ja nappasi itselleen kauden toisen SM-kullan ennen LuuRan ja KaaRan kisailijoita. Sprinttiviestissä seuraavana päivänä TarpSun kahden hengen joukkue oli Maunuksela-Savikko. Kaksikko oli kaikissa vaihdoissa sijalla 2 ja lopulta myös lopputuloksena oli SM-hopeaa.

Jäljellä on vielä yhdet SM-kisat maaliskuun lopussa. Ylitorniossa järjestetään Lapin Lumirastit ja samassa yhteydessä selvitetään Suomen nopeimmat hiihtosuunnistajat pitkällä matkalla. TarpSusta mukana on ainakin Antti Virtanen.

-AL

Olli Savikko SM-sprinttiviestissä (Kuva: Jani Sompi)
Antti Virtaselle voitto SM-sprintissä. Kuva: Itä-Päijänteen Rasti