Pentti Ilomäen muistolle

27.3.2024

Pentti Toivo Johannes Ilomäki syntyi Toivo ja Rauha Ilomäen esikoisena 25.3.1938 Sääksmäen Tarttilassa. Nuorempia sisaruksia Pentti sai kaikkiaan kuusi: Leila 1939, Eero 1941, Timo 1944, Helena 1946, Tauno 1950 ja Hannele 1956. Sodan päättymisen jälkeen Pentin vanhemmat olivat rakentaneet talon Viialaan Sallinkulmalle. Perheen lapset kävivät koulunsa muiden Sallinkulman lasten tapaan Rasin koululla. Lapsia kylällä oli paljon. Isä-Toivo alkoi opettaa lapsiaan ja muitakin kylän lapsia suunnistuksen saloihin. Ilomäen vieläkin pystyssä olevassa saunassa sovittiin Tarpian Suunta ry:n perustamisesta vuonna 1956.

Armeija-aikanaan 1950-luvun lopulla Pentti löysi Lahdesta ompelukurssilla olleen Anu Vuorisen. Avioliitto solmittiin vuonna 1960. Pentti ja Anu saivat kolme poikaa Petri 1961, Jari 1963 ja Janne 1967. Pentti ja Anu asuivat perheineen Viialassa Lapintielle talkoilla rakennetussa omakotitalossa. Pentti itse oli toki rakennusalan ammattilainen. Varsinkin betonivalut olivat usein hänen urakkanaan. Pentti oli ollut myös Schaumanin vaneritehtaalla töissä. Tehtaan kuorma-auton lavalle oli nostettu koppi, jossa paikalliset suunnistajat matkustivat ja värjöttelivät kovilla penkeillä Pyrinnön ja KooVeen suunnistajien tullessa kisapaikoille linja-autoilla.

Isänsä kuoleman jälkeen Pentti otti vastuuta isän pyörittämästä seuratoiminnasta. Suunnistuksesta tuli
tärkeä osa Pentin vapaa-aikaa. Jukolan viesteissä Pentti suunnisti 1967 – 1976. Paras sijoitus oli vuonna
1968. Hän tuli vaihtoon Jukolan 5. osuudelta sijalla 28. Pentti suuntasi tarmoaan nuorisotoimintaan,
kartoitukseen, ratamestaritehtäviin, kilpailunjohtajan tehtäviin, johtokuntatehtäviin, Tarpian Suunnan
puheenjohtajuuteen ja myöhemmin Akaan tyttöjen ringin järjestämiseen. Aktiivisena kartoittajana Pentti Ilomäen nimi löytyy useimmista viime vuosituhannella painetuista Tarpian Suunnan kartoista. Vuonna 1987 Pentti toimi hiihtosuunnistuksen SM-kisan ratamestarina Lempäälässä.

Pentti Ilomäki otti asiakseen keväisen Akaan tyttöjen ringin järjestelyt 1991 - 2004. Hän junaili paikalle
talkoolaiset, toimitsijat, ratojen merkitsijät, makkaranmyyjät ja hankki sponsorit kiertämällä paikallisia
yrityksiä. Palkintona jaettiin yleensä polkupyörä tai kaksi. Tapahtumaan Pentti järjesti myös maankuuluja esiintyjiä. Toukokuiselle ringille osallistui vuosittain satoja akaalaisnaisia ja tulijoita oli myös kauempaa.

Pentti oli koordinaattori, joka sai väkeä mukaansa, osasi delegoida, eikä säästänyt itseään. Pentti tunnettiin toiminnan miehenä. Hänellä oli vankat mielipiteet. Rakennustyömaille sopivalla suoruudella hän ei aristellut esittää mielipiteitään tai kysymyksiään, jos asioiden hoitaminen sitä vaati. Pentillä oli myös herkkä puolensa, ja hän osasi meitä nuorempia muistuttaa tasapainon säilyttämisestä harrastusten, työn ja perheen välillä.

Pentti Ilomäki on palkittu mm. Suomen Suunnistusliiton kultaisella Ratamestariplaketilla 1996 ja Akaan
Seudun Antti-patsaalla vuonna 2006. Tarpian Suunta valitsi Pentin kunniapuheenjohtajaksi 2016. Kun
koottiin Tarpian Suunnan 50 -vuotisjuhlakirjaa (2006), Pentti muisteli tilannetta, joka sattui, kun hän oli
suunnitellut ratoja lasten kisaa varten: ”Puiden lomasta häämötti järvi, joka näytti puuttuvan kartalta. Kun menin lähemmäksi katsomaan, olinkin tullut alueelle, joka kasvoi valtoimenaan sinivuokkoja.”

Pentti Ilomäki kuoli 85 vuoden ikäisenä 3.2.2024.

Esa Toivonen, Tarpian Suunta ry:n karttavastaava 2024
Harri Koski, Tarpian Suunta ry:n ratamestarivastaava 2024