Pyöräsuunnistuksen MM-kilpailut Falunissa

27.7.2022

Pyöräsuunnistuksen MM-kilpailut järjestettiin Falunissa Ruotsissa 15.-20.7.2022. Mukana oli myös Tarpian Suunnan Emma-Riikka Laamanen ensimmäisissä nuorten MM-kisoissaan (W20).

Emma-Riikan valmistautuminen MM-kisoihin jäi olemattomaksi, sillä paikka kisoihin avautui vasta muutama päivä ennen kilpailujen alkamista. Kesäloman vietto Itä-Suomessa vaihtui siis lennosta matkojen varaamiseen, mutta silti saapuminen Faluniin torstai-iltana jäi viime tippaan vain 12 h ennen ensimmäistä starttia perjantaiaamuna.

Perjantaina keskimatkalla Säterin nopeat kangasmaastot olisivat vaatineet lennokasta menoa, mutta edellisen päivän matkustus tuntui jaloissa ja sijoituksena keskimatkalta oli 13. Suunnistuksellisia virheitä ei sattunut kisaan, joten Emma-Riikka oli siltä osin tyytyväinen kisasuoritukseensa. Aikaeroa viimeiseen plakettisijaan (=6.) jäi noin 2,5 minuuttia.

Lauantaina vuorossa oli viestit. Suomenmaajoukkueen oli mahdollista koota kaksi joukkuetta nuorten kilpailuun, ja paikat menivät tällä kertaa suoraan keskimatkan tulosten perusteella. Emma-Riikka oli Suomen kakkosjoukkueen keskiosuudella. Vilma Pesu tuli avausosuudelta vaihtoon kärjestä vain vajaan kahden minuutin päässä ja kaikki oli vielä kisan osalta auki. Viestissä Emma-Riikka teki kisojen parhaan suorituksensa ja toi Suomen kakkosjoukkueen toiselta osuudelta lähes kahden minuutin johdossa vaihtoon. Vauhti oli kohdillaan ja suunnistus sujui, joten Emma-Riikalle kirjattiin toisen osuuden nopein osuusaika. – Tavoitteena minulla oli ottaa kärjessä edennyt Ruotsi kiinni, ja tällainen lyhyiden rastivälien rata oli minulle hyvä, kertoi Emma-Riikka heti kisan jälkeen. Viimeisellä osuudella Aino Kankaanpää joutui taipumaan Ruotsin Tilda Palmille (3. keskimatkalla), joten tuloksena oli MM-hopeaa. Kyseessä oli joukkueen kaikille jäsenille ensimmäinen MM-mitali, joten sijoitus oli tytöille varmasti kuin voitto.

Viestin jälkeen jatkettiin heti seuraavana pitkän matkan parissa. Nuorilla (W20) lyhintä mahdollista uraa pitkin matkaa kertyi 23.1 km ja noususumma oli 555 m. Maastoon oli ripoteltuna yhteensä 16 rastia. Kisassa Emma-Riikalle tuli kaksi isompaa virhettä ja niiden seurauksena aikaero kärkeen kasvoi yli 8 minuuttia. Ilman niitä olisi ollut mahdollista päästä kympin sakkiin, mutta nyt tuloksena oli sija 16. Yhteensä 28 kisailijaa sai tuloksen pitkältä matkalta.

Pitkän matkan jälkeen maanantaina kisailijat pääsivät huilaamaan ennen sprinttiä. Vapaapäivänä ohjelmassa oli mm. tutustuminen paikalliseen kuparikaivokseen. Tiistaina sprinttissä Emma-Riikka oli lähes koko matkan sijoilla 10…12, mutta kolmanneksi viimeisellä rastilla maalin jo lähes näkyessä, tuli vajaan 3 minuutin pummi hyppyrimäkien viereisessä jyrkähkössä rinteessä. Tällainen on nopeatempoissa sprintissä kohtalokasta ja lopulta sijoituksena olikin vasta 18.

MM-kilpailujen viimeisenä lajina oli yhteislähtökilpailu. Sähäkässä lajissa letkoja muodostui, mutta hajontojen takia oma suunnistuskin oli tärkeässä roolissa. W20-sarjassa isoin letka muodostui kilpailun loppuvaiheessa eri hajontalenkkien yhdistyessä ja maaliin tulikin 7 kilpailijaa melkein yhdessä nipussa. Emma-Riikka oli kilpailun 15., mutta 15 sekuntia nopeampi aika olisi nostanut sijoitusta 7 sijaa!

Paremminkin olisi voinut mennä, kommentoi Emma-Riikka MM-kisojen jälkeen. Ilman mitään erityistä valmistautumista kisoihin tulokset olivat kuitenkin kokonaisuudessaan hyvät. Muutamat virheet tiputtivat sijoituksia muutamilla matkoilla, mutta se kuuluu lajin luonteeseen. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa tulevien vuosien arvokilpailuihin, sillä nuorten MM-kilpailuissa (W20) Emma-Riikka pääsee iän puolesta kilpailemaan vielä kolmena vuotena.

-AL

---------------------------------------------------------------------------

IOF:n kisasivusto: https://orienteering.sport/event/world-mtb-orienteering-championships/welcome/

Kisajärjestäjän sivusto: https://wmtboc2022.se/