Uusi puheenjohtaja 2020

6.1.2020

Uuden puheenjohtajan tervehdys

Vuosi vaihtui ja samalla vaihtui myös Tarpian Suunnan puheenjohtaja. Tuija Haaviston jatkamisen puolesta oli vankka tuki, mutta hän halusi tässä vaiheessa siirtyä hallituksen rivijäseneksi. Suuret kiitokset itseni ja koko seuran puolesta Tuijalle puheenjohtajan pestin hoitamisesta viimeiset viisi vuotta.

Tuija aloitti puheenjohtajana vuonna 2015 ja samaan aikaan tulin itsekin mukaan TarpSun hallitukseen, niin sanotusti pystymetsästä. Itselläni ei ole vuosikymmenten (kilpa)suunnistustaustaa, joten monta asiaa piti opiskella ensimmäisten vuosien aikana. Onneksi suunnistusseuran hallituksessakin on paljon tehtäviä, joissa ei vaadita alan ammattilaisuutta vaan pelkästään halu talkoilla seuran eteen riittää jo pitkälle. Ja tietenkin kokeneemmalta kaartilta saa aina neuvoja ja opastusta, joten kaikkea ei tarvitse yrittää opiskella yksin.

Tarpian Suunnan juuret juontavat 50-luvulle ja se on yksi vanhimmista edelleen aktiivisesti toimivista suunnistuksen erikoisseuroista. Viimeisten vuosien aikana seura on järjestänyt säännöllisesti suunnistuskilpailuja ja keväisin on ollut suosittuja aikuisten suunnistuskouluja. Torstairastit vetävät kuntosuunnistajia runsain joukoin ja oravapolkukoulussa on ollut yli 40 lasta ja nuorta vuosittain. On ilo olla mukana viemässä tällaista seuraa eteenpäin 2020-luvulla.

Historia ei kuitenkaan takaa tulevaisuuden menestystä. Haasteena pienessä seurassa on esimerkiksi jäsenmäärän kehitys niin oravissa kuin aikuisissakin. Aktiivisesti kilpailevien aikuisten määrä on ollut maanlaajuisesti laskusuunnassa ja sama suuntaus on ollut havaittavissa TarpSussakin. Oravien osalta tilanne on meillä ollut hyvä ja kilpailijoita on ollut runsaslukuisasti seuran kokoon nähden Hämeen alueen kilpailuissa. Valmennusta vanhimmille oraville ja nuorille oravapolun jälkeen pitäisi kuitenkin parantaa, mutta tämä ei ole yksinkertaista korjata pienen seuran resursseilla.

Iltarastien kehityssuunta on valtakunnallisesti päinvastainen kuin kilpailutoiminnassa, ja myös Torstairastit ovat olleet monta vuotta noususuunnassa. Hyvään tilanteeseen ei saa kuitenkaan tuudittautua vaan seuran pitää pyrkiä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja kehittää toimintaa eteenpäin.

Seuratoiminnan keskiössä ovat jäsenet: vain ja ainoastaan jäsenten vuoksi ja jäsenten aktiivisuudella seura elää ja hengittää. Ilman jäsenten aktiivista mukanaoloa seura kuihtuu ja menettää identiteettinsä. Tärkeää on siis saada kaikki mahdollinen palaute jäsenistöltä liittyen seuran toimintaan ja kehittämiseen. Mikä Tarpian Suunnan toiminnassa on hyvää ja missä pitäisi parantaa? Yhteystietoni löytyvät Seura-alasivulta, joten palautetta saa antaa suoraan nyt ja tulevaisuudessa vapaamuotoisesti.

Hyvää alkanutta vuotta!

Arto Laamanen